Friday 18 March 2011

Isu tikus liar di Aminuddin Baki..

7/3/2011- Seminggu yang lepas, saya telah menerima aduan daripada seorang mahasiswi tahun 2 yang merupakan penghuni di kolej Aminuddin Baki bahawa di tempat kediaman beliau telah dicerobohi oleh tikus liar yang mengganas. Dan pada hari ini, saya telah berkesempatan untuk meninjau ke tempat kejadian bagi menyiasat aduan yang diutarakan itu. Hasil pemerhatian saya, saya yakin bahawa tikus-tikus liar ini berkemungkinan datang dari arah hutan memandangkan blok pengadu tersebut terletak dihujung berhampiran dengan hutan. Selain itu, infrsstruktur yang agak lama, tahap kebersihan kawasan sekitar dan juga perabot-perabot kayu yang lama di dalam bilik mungkin menjadi penyebab untuk tikus liar ini membiak dan menjadikan kawasan kolej kediaman sebagai habitat mereka. Daripada siasatan saya juga, bukan seorang sahaja penghuni bilik yang mengalami masalah ini, tetapi penghuni bilik lain di blok yang sama iaitu blok K6Q juga turut membuat aduan setelah saya bertanyakan isu tikus liar ini di bilik-bilik. Mereka mendakwa bahawa tikus-tikus ini bukan sahaja menrosakkan perabot-perabot kayu di bilik mereka, malah mengganggu ketenteraman mereka untuk mendapatkan suasana yang kondusif kerana ia sering membuat bising dan berlari-lari di hadapan mereka. Tambahan itu, tikus-tikus ini juga menjejaskan simpanan makanan mereka dan dikira berbahaya kerana cuba mengganas. Menurut sumber lagi, saiz tikus-tikus liar ini didapati seperti botol air besar, bermata merah serta ekor yang panjang.


Saya selaku MPP Umum akan cuba berbincang dengan pihak pentadbiran kolej terlebih dahulu untuk menyelesaikan masalah ini sebelum membawa ke peringkat lebih tinggi kerana saya mendapati isu ini adalah serius memandangkan seperti yang kita maklum tikus boleh menyumbang kepada sejenis penyakit berbahaya iaitu penyakit kencing tikus yang akhirnya boleh membawa kepada kematian dalam  masa yang singkat. Beberapa cadangan dari pihak saya yang akan disampaikan kepada pihak pentadbiran adalah seperti melakukan baik pulih di seluruh kawasan kolej terutamanya sewaktu cuti panjang 4 bulan ini khususnya di lokasi sasaran memandangkan dilihat sudah terlalu uzur dan dipercayai menjadi punca utama yang mengundang tikus-tikus liar ini untuk menjadikan kawasan kolej sebagai habitat mereka. Selain itu, membuat pelupusan tikus-tikus liar ini sama ada melalui cara semburan racun tikus di longkang-longkang, lubang-lubang sekitar blok dan kawasan kolej mahupun dengan cara perangkap tikus.

 

Tiba di lokasi terbabit iaitu di blok K6Q


Usaha yang dilakukan penghuni sebagai langkah berjaga-jaga


Almari yang dirosakkan oleh tikus liar tersebut yang dikatakan oleh pengadu akibat mengamuk setelah pengadu melakukan cubaan untuk memerangkap tikus tersebut


keadaan tahap kebersihan yang mungkin menjadi faktor pembiakan tikus liar


Lubang di dalam almari yang dipercayai menjadi pintu masuk kepada tikus liar tersebut tetapi telah disumbat dan menyebabkan tikus tersebut mengamuk.

No comments:

Post a Comment