Friday 18 March 2011

Take Action Isu Semester 3..

7/3/2011- Hari pertama pendaftaran semester 3 dibuka. Namun, sebelum tepat jam 12 tengah malam, saya telah dihujani pelbagai persoalan dan kerunsingan daripada mahasiswa/wi yang bimbang mereka tidak akan mendapat tempat untuk mendaftar bagi semester pendek ini. Hal ini kerana seperti yang kita sedia maklum, seperti tahun-tahun sebelumnya, ramai mahasiswa/wi yang tidak dibenarkan untuk mendaftar kerana kuota yang telah ditetapkan bagi sejumlah pelajar untuk menyertai semester 3 ini telah penuh. Selain itu, saya telah mendapat aduan bahawa terdapat pelajar yang tidak boleh mendaftar bagi semester pendek ini walaupun telah masuk hari pertama pendaftaran dan mereka bimbang mereka tidak sempat untuk mendaftar sekalipun kerana tempat bagi semester 3 ini pasti penuh dalam sekelip mata dan laku seperti pisang goreng panas.

Oleh itu, saya selaku MPM Umum tahun 1 & 2 telah bertindak untuk ke Bahagian Pengurusan Akademik di Canselori tepat jam 9.00 pagi untuk mendapatkan penjelasan mengenai isu 'short sem' ini. Bagi masalah mahasiswa/wi yang tidak dapat mendaftar pada hari pertama pendaftaran dibuka, pihak Pengurusan Akademik menjelaskan bahawa hari pertama pendaftaran hanya terbuka untuk mahasiswa/wi tahun 3 & 4 sahaja manakala tahun 1 & 2 boleh mula mendaftar pada hari kedua iaitu bersamaan 8 Mac.

 Namun apa yang saya dapati, ada sesetengah mahasiswa/wi tahun 1 & 2 yang sudah boleh mendaftar pada waktu tengah hari dan masih ada lagi yang tidak berjaya. Hal ini kerana berlaku sedikit kekeliruan sistem memandangkan baru hari pertama dibuka dan melihatkan kesesakan di peringkat sistem itu sendiri kerana semua mahasiswa/wi berpusu-pusu untuk mendaftarkan diri. Walaubagaimanapun, pada waktu petang, pendaftaran bagi tahun 1 & 2 telah ditutup kembali setelah melakukan penyelarasan sistem dan dibuka semula pada 8 Mac.

Selain itu, saya juga ada melontarkan soalan bahawa bagaimana dengan hak pelajar tahun 1 & 2 yang ingin mendaftar bagi semester pendek sekiranya pada hari pertama sahaja kuota pelajar telah mencukupi. Dan terang Pihak Pengurusan Akademik, "Pendaftaran dibuka sehingga 13 Mac. Jadi para pelajar tidak perlu risau kerana tempat tetap akan dibuka untuk mereka sehinggalah tamat tempoh 13 Mac. Sama ada mendaftar manual mahupun berurusan di PPU."

Berita lanjut mengenai isu semester pendek ini akan terus dilaporkan. Sekian.


No comments:

Post a Comment